Kom godt igang

Et par råd til begyndere:


Lyt til mange andre der spiller ukulele, på YouTube er der mere end 100.000 videoer med ukulele. Der er mange forskellige varianter og der er også mange gode lektioner.

Sørg for at din ukulele er stemt, en falsk ukulele er forfærdelig at høre på. Det letteste er at købe en ukulele-tuner, med den tager det kun 1 minut at stemme din ukulele.

Find din egen måde at lære på. Nogle mennesker kan lege sig frem til musikken ved at prøve sig frem på instrumentet. Men de fleste kan bruge vejledning af forskellig art. Det kan være at få lektioner hos en musiklærer (vælg en lærer den kan lide ukulelen for sin egen skyld og ikke kun fordi den er lettere end en guitar), det har bl.a. den fordel at det samtidigt er socialt hyggeligt. Eller det kan være, at du får mest ud af lektionerne på YouTube, her kan du vælge og vrage mellem forskellige pædagogiske og musiske typer, og læreren bliver aldrig utålmodig, du kan genspille den samme lektion igen og igen. For de fleste er det dog en rigtig god ide at lære hvordan man læser ukulele-“noder” (engelsk: tabs). Der findes mange gode eksempler på ukulele-tabs gratis på nettet og også mange gode bøger. Instruktion i at læse tabs findes nederst på denne side.

Når du øver en ny melodi så vær omhyggelig med at spille det hele rigtigt, selvom det går langsomt, Hvis man først får indøvet en fejl, kan den være rigtig svær at komme af med igen. Det er meget nemmere at sætte hastigheden op når du har melodien rigtigt indøvet.

Undlad at købe en helt billig plastic-ukulele, du får kun brugt den en måned, enten fordi du indser at det er ukulelen der ikke lyder godt bl.a. fordi den ikke kan holde stemningen - og du køber en bedre; eller fordi du ikke kan få det til at lyde godt - og du opgiver at spille ukulele. De forskellige ukuleler er gode til forskellig slags musik og spillestil, men der findes udmærkede all-round ukuleler i mahogni til rimelige priser.

Skift strengene på din nye eller næsten nye ukulele. De fleste forhandlere sætter billige strenge på nye ukuleler for at holde prisen nede. Din ukuleler vil få et kvalitetsløft både i resonans og specielt i de høje toner du anslår, når du holder fingrene ved bånd fra 5 og opefter. Navnene på de gode kvaliteter er Worth og Aquila.

Pres ikke ukulelens krop for tæt ind til din krop, der giver en dårligere resonans og dermed en mindre volume og en mere kedelig tone. Selvom der ser ret smart ud når nogle af de gamle mestre bare holder deres sopran-ukulele i hånden og bærer den ved gribebrættet, er det generelt en fordel at sidde ned og spille.

Når du mener du kan spille nogle numre og evt. synge til, så optag dit spil og lyt til dig selv. Mens man spiller er det svært at høre mindre fejl fordi man har den rigtige lyd i hovedet. Hvis du ikke har andre muligheder, så brug mikrofonen fra dit headset til computeren og find gratis optager-software på nettet, det kan man komme rigtig langt med.

At læse tabs:
Hviklet bånd og hvilke strenge


Hver af de fire horisontale linjer repræsenterer en streng på ukulelen. Men bemærk, at den øverste linje repræsenterer den streng der er nederst når du holder på ukulelen.

Numrene angiver hvilket bånd du skal holde og placeringen af nummeret viser på hvilken streng.


I dette eksempel skal e-strengen spillet med 1. bånd, er tallet 0 skal strengen spilles uden at der holdes på et bånd (det kaldes en løs streng). Strenge uden tal skal ikke spilles.

Når tallene står efter hinanden skal de spilles efterhinanden som her






Når tallene står i samme position lodret skal de spilles samtidigt.






Akkorder

Akkorder skrives på same måde alle fire strenge anslås enten ved en nedadgående bevægelse eller ved en opadgående bevægelse.






Når intet angives er det normalt en nedadgående bevægelse. Der er forskellige måder at angive om der skal bruges nedad eller opad bevægelse. Det kan være som nedenfor hele pile ved hver akkord, hvilket dog fylder meget, og virker måske lidt ulogisk da en opadgående pil betyder at der skal spilles med en nedadgående bevægelse, altså fra g-strengen til a-strengen.







En variation er at spille en akkord en tone ad gangen meget hurtigt ved at bruge fire fingre. Pegefingeren på g-strenge, langfingeren på c-strengen, ringfingeren på e-strengen og lillefingeren på a-strengen. Tonerne skal komme flydende efter hinanden. Når man behersker teknikken får man en meget smuk – lidt romantisk lyd, lidt i retning af harpe.

Når en akkord skal spilles på den måde skrives det således





Bølgestregen kan evt. have en pilespids nederst, der betyder ar strengene skal anslås a, e, c, g.

En anden måde at beskrive om en akkord skal spilles opad eller nedad, er at er at skrive en pil som denne ^ over den akkord som skal spilles opad. Som det ses her




Her har jeg spillet noderne  -




Rytme ved akkompagnement


De fleste sange er i 4 / 4 takt, som i det hele taget er det mest almindelige. Dog er vals i 3 / 4 takt.

I dette afsnit behandles foreløbig kun 4 / 4 takt. D.v.. man tæller 1 2 3 4
1 2 3 4 | 1 2 3 4 | .. osv for at angive takten. For guitar er det almindeligt at man spiller akkorden oppefra og ned fire gange for hver takt. Sådan kan man også spille på ukulelen, men det lyder ikke særligt interessant, derfor skriver man i sine tabs eller akkorder hvordan rytmen skal spilles.

Fire nedslag for hver takt skrives således:

Men for at spille to nedslag efter hinanden skal højre hånd løftes op, så hvis det skal være helt rigtigt skriver man således:

Så man tæller 1 og 2 og 3 og 4 og | 1 og 2 og 3 og 4 og | osv

I stedet for bare at løfte hånden til det næste nedslag, kan man vælge at spille strengene nedefra og op. Det vil man skrive således:

Man spiller altså strengene nedefra og op når man tæller ”og”.

På ukulele vil man gerne have en lidt mere calypso eller Hawaii- agtig rytme, så grund-rytmen på ukulele er en variation der ser således ud:

Altså med ord: ned og ned op og op ned og ned og ned op og op ned og osv

For nemheds skyld siger mange bare: ned ned op op ned.

Men husk at hånden skal bevæges op og ned i samme hastighed hele tiden, det er kun er spørgsmål om man rammer strengene eller ej.

Nogle ukulelespillere og nogle for nogle ukulelesange, spiller man også det sidste "og" op:

Med ord: ned ned op op ned op.

Her er en video som demonstrerer de fire forkellige måder at spille 4/4 takt.

Først spiller jeg: ned ned ned ned

Så: ned op ned op ned op ned op

Dernæst Hawaii: ned ned op op ned

Og til sidst: ned ned op op ned op



Fingerspil på ukulele

Her er et ekempel på et lille stykke musik der er skrevet for klaver men som lyder fint på ukulele. Det er et øvelsesstykke (etude) af Chopin. Jeg synes det lyder ganske kønt selv om jeg spiller med en høj g-streng. Tabs er her:



Jeg har spillet det her:



LocoRoco i clawhammerstil

Rudolf med den røde tud.

 

'

15 kommentarer:

  1. Jeg er på min 3. dag med min nye ukulele, og er blevet virkelig bidt af det. Din hjemmeside/blog er rigtig god - men jeg har et spørgsmål til det med fingerspillet efter de tabs du har lagt ud. f.eks. Bethovens Ode, som jeg klimprede lidt på i går, bare for at prøve om jeg kunne læse "tab'en" - det gik jo rigtig nemt med venstre hånd - men hvordan finder jeg ud af at slå strengene rigtigt an med højre hånd - altså hvilke fingre skal hvorhen?

    SvarSlet
  2. Hej Anonym, jeg er glad for at du kan bruge siden, og til lykke med din ukulele!
    I den første af de udgaver bruger jeg kun pegefinger og langefinger til de to høje strenge, C strengen bruges kun een gang og der er det nemmest at bruge tommelfingeren.
    I den anden udgave er der nogle akkorder, dem anslår jeg oppefra og ned med tommelfingeren, enkelttonerne bruger jeg pegefingeren og hvor der er to toner bruger jeg pege- og tommelfinger. Men prøv dig frem - der er ingen faste regler på en ukulele.

    SvarSlet
  3. Tak for tipsene, det er gået derudaf - jeg har nu spillet løs en uge, og Oden er hjemme nu. jeg bruger faktisk kun tommel og pegefinger skifte vis på den.
    Passer mig fint at der ingen faste regler er på en ukulele ;-)

    SvarSlet
  4. tak tak tak nu fandt jeg endelig ud af hvordan jeg spiller på min ukulele jeg fik den for flere år siden jeg havde bare aldrig lært at spille på den :)

    SvarSlet
  5. Jesper Lund Madsen3. februar 2012 kl. 15.37

    Hej Ukulefan

    total fed hjemmeside :-) det er en kæmpe hjælp.
    jeg tænkte på jeg har købt carsten knudsens DVD og ukulele for en uges tid og det virker bare, men
    ville høre om du måske har flere videoer med rytme
    da jeg egentlig har rimeligt styr på akkorderne, hvor
    det mere er rytmen det kniber med. f.eks så fortæller han at man skal bruge vals rytme, men det er mega svært at se hvad han gør. Noget andet er syntes ikke der er super meget plads til fingrene f.eks D akkord, hvad skal man så vælge bagefter tenor eller concert?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jesper
      Jeg har ikke Carstens DVD, men Vals er 1-2-3|1-2-3|123, men det ved du måske. Jeg har lagt Magic Ukulele Valz på forsiden med et link til noderne. Jeg kan ikke spille den selv godt nok tl at lægge på nettet. Håber du kan bruge dette. Jeg leder videre for gode rytme instruktioner.
      Hvis du en dag kommer forbi Nordsjælland kan du låne min tenor og se om den er bedre. Ellers prøv en musikforretning.

      Slet
  6. Hej ukulelefan

    Er det muligt at strenge en ukulele op som en irsk banjo - altså GDAE ?

    SvarSlet
  7. Haj Anonym

    Ja, det kan du. Aquila ha strengeset der passer til GDAE stemning.

    SvarSlet
  8. Hej

    og liget tak for en god side

    Man kan stemme på forskellige måder kan jeg forstå..
    Jeg spiller lidt violin og guitar og kunne stemme som den ene aller anden der. Sikkert en hurtig måde at komme igamg... ER lidt i tvivl om jeg skal købe en tenor eller corder og hvordan de skal stemmes... ER der mange sider med tabs ned stemt GDAE som violin .... håber du forstår min tvivl

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anonym
      Jeg ved ikke om der er særlig mange sider med tabs hvor ukulelen er stemt GDAE, men der er en del noder, som du kan bruge. Ellers kig på tabs til banjo.

      Slet
  9. Hej, super god hjemmeside!
    Overvejer lidt at begynde at spille ukulele, så derfor kunne jeg godt tænke mig en "begynder" ukulele. Kan du anbefale en?

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld det sene svar! Jeg vil umiddelbart anbefale en Lanikai som begynder instrument. De er rimelige i pris og kvalitet. Det kan ikke betale sig med de helt billige (plastik og lign.), det er penge ud af vinduet. Det kan betale sig at købe nye strenge til den når du er kommet igang. Gode strenge hedder Aquila eller Worth.
      God fornøjelse!

      Slet
  10. Hvor finder man danske sange og tabs. Kim Larsen og sådan noget. Der er ikke så meget på YouTube. Ellers er det mig der søger forkert. Mvh jeppe

    SvarSlet